WASIAT WAJIBAH


WASIAT WAJIBAH
MOHAMED SYAHIR BIN ABD MANAF

Wasiat wajibah bermaksud sebahagian daripada harta pusaka datuk atau nenek yang telah meninggal tersebut diberikan kepada cucu yang telah kematian bapa sebelum datuk atau nenek tersebut meninggal ataupun ketiga-tiga mereka ini telah meninggal secara serentak. Wasiat wajibah ini amat berkait rapat dengan pembahagian harta pusaka. Ini bermakna sekiranya berlaku situasi di atas maka wasiat wajibah perlu dilaksanakan terlebih dahulu sebelum harta tersebut boleh dibahagi-bahagikan kepada waris lain mengikut hukum faraid. Setakat ini undang-undang berkaitan peruntukan wasiat wajibah hanya menetapkan cucu daripada anak lelaki sahaja atau perempuan yang berhak untuk mewarisi harta datuk atau nenek secara wasiat.

            Hukum asal wasiat wajibah adalah harus. Walau bagaimanapun sesuatu hukum yang harus pada asalnya akan menjadi wajib setelah dikanunkan oleh pemerintah menjadi undang-undang. Di Negeri Sembilan undang-undang berkaitan wasiat wajibah telah digubal dan diletakkan di dalam seksyen 27 Enakmen Wasiat Orang Islam ( Negeri Sembilan) 2009 yang menyatakan :

27.(1) Jika seseorang mati tanpa membuat apa-apa wasiat kepada cucunya daripada anak lelakinya yang telah mati terlebih dahulu daripadanya atau mati serentak dengannya , maka cucunya itu berhak kepada satu pertiga daripada harta pusakanya dan , jika cucu itu diberi kurang daripada satu pertiga , bahagiannya hendaklah disempurnakan mengikut kadar wasiat wajibah yang diperuntukkan dibawah seksyen ini.

            Oleh itu, menurut seksyen 27 Enakmen Wasiat Orang Islam ( Negeri Sembilan) 2004 , kadar wasiat wajibah yang akan diterima oleh cucu hendaklah setakat kadar dimana ayahnya berhak daripada harta pusaka datuknya sekiranya diandaikan ayahnya itu meninggal selepas datuknya, dengan syarat wasiat itu tidak melebihi satu pertiga daripada harta pusaka si mati.

Comments

Popular posts from this blog

MUDARABAH

PERANAN MAHKAMAH SYARIAH DALAM PENTADBIRAN HARTA PUSAKA ORANG ISLAM: PERMASALAHAN DAN PENAMBAHBAIKAN

JU’ALAH

ISU PERLAKSANAAN HIWALAH DALAM KAD KREDIT

PERBANDINGAN PRINSIP ASAS UNDANG-UNDANG TANAH ISLAM ANTARA KITAB AL-AHKAM SULTANIYYAH DAN MAJALLAH AL AHKAM AL ADLIYYAH

CONTOH KERJA KURSUS BAHASA ARAB PENGGAL 3 2015

BENAR, TAPI SALAH~

CONTOH KERJA KURSUS USULUDDIN PENGGAL 3 STPM 2015