PERBANDINGAN PRINSIP ASAS UNDANG-UNDANG TANAH ISLAM ANTARA KITAB AL-AHKAM SULTANIYYAH DAN MAJALLAH AL AHKAM AL ADLIYYAH
PERBANDINGAN PRINSIP ASAS UNDANG-UNDANG TANAH ISLAM ANTARA
KITAB AL-AHKAM SULTANIYYAH DAN MAJALLAH AL AHKAM AL ADLIYYAH
MOHAMED
SYAHIR BIN ABD MANAF A158392
MUHAMMAD HAZIQ BIN MASHUDI A161693
ABSTRAK
Terdapat beberapa konsep undang
-undang tanah Islam dalam kedua kitab ini yang sama dari sudut konsep tetapi
berlaku sedikit perbezaan dari sudut pengaplikasian, Antara objektif kajian ini
adalah untuk mengkaji perbandingan prinsip asas undang-undang tanah Islam
antara kitab Al-Ahkam Sultaniyyah dan juga kitab Majallah Al-Ahkam Al-Adliyyah sama ada wujud
banyak persamaan ataupun perbezaan. Oleh itu, hasil dapatan daripada kajian ini
ialah terdapat banyak perbezaan prinsip asas undang undang tanah Islam dalam
kedua-dua kitab tersebut. Selain itu, terdapat persamaan dalam menggunakan
konsep, tetapi perlaksanaan terhadap konsep tersebut berbeza mengikut pandangan
masing-masing. Disamping itu juga, ternyata kitab Al-Ahkam Sultaniyyah oleh
Al-Mawardi merungkaikan prinsip asas undang-undang tanah
Islam ini lebih terperinci berbanding Majjallah Al-Ahkam AlAdliyyah yang
hanya meletakkan prinsip-prinsip tanpa huraian yang lebih terperinci.
Kata
kunci : kitab Al-Ahkam Sultaniyyah, kitab Majallah Al-Ahkam Al-Adliyyah, undang-undang
tanah Islam, Prinsip, Al-Mawardi
PENGENALAN
Latar Belakang Penulis Kitab Al-Ahkam
Sultaniyah Wal Wilayah Al-Diniyyah
Namanya
ialah Ali bin Muhammad bin Habib al-Mawardi al-Basri. Para ahli sejarah dan
tabaqat mengelarkannya dengan gelaran al-Mawardi, Qadi al-Qudat, al-Basri dan
al-Syafei (Asnawi, 1987; Gibb, 1987). Al-Mawardi dinisbahkan
kepada air mawar yakni ma'ul wardi kerana bapa dan datuknya adalah penjual air
mawar. Qadi Qudat disebabkan beliau seorang ketua kadi alim dalam bidang feqah.
Gelaran ini diterima pada tahun 429 hijrah (Yaqut, 1986). Gelaran al-Basri
ialah kerana beliau lahir di Basrah. Sementara nama penggantinya (nama kinayah)
ialah Abu Hassan (Yaqut, 1986). Imam al-Mawardi dilahirkan di Basrah pada tahun
364 hijrah bersamaan pada tahun 974 masehi. Beliau dibesarkan dalam keluarga
yang sememangnya cinta kepada ilmu pengetahuan. Keluarga beliau sentiasa
mengambil berat mengenai pendidikan dan pengajiannya.
Sejarah
telah menujukkan bahawa al-Mawardi pernah dilantik memegang jawatan kadi di
beberapa buah negeri seperti di Kurat, di negeri Naisaburi sehingga beliau
digelar Qadi al-Qudha walaupun sesetengah ulamak seperti Abu Taib al-Tabri dan
Syaimiri tidak bersetuju dengan gelaran ini. Walaubagaimanapun gelaran itu
terus dikekalkan oleh sebahagian ulama
yang lain pada masa itu. Buktinya gelaran itu masih lagi dikaitkan dengan
namanya sehinggalah beliau wafat dan gelaran itu masih kekal sehingga ke hari
ini.
Al-Mawardi
seorang ulama yang terulung dan feqah bemazhab Syafie. Beliau dianggap sebagai
pemikir dan tokoh politik kenegaraanyang paling menonjol semasa pemerintahan kerajaan Abbasiyah.
Beliau juga alim dalam bidang tafsir, usul fiqh dan kemasyarakatan. Subki menyifatkannya dalam Tabaqat Syafieyah
al-Kubra sebagai seorang ulama yang telah mencapai tahap keilmuan yang tinggi,
merupakan tokoh mazhab yang terkenal dan pakar dalam segala bidang ilmu. Beliau
telah wafat pada 30 bulan Rabi’ul Awwal tahun 450 hijrah bersamaan 27 Mei 1058
masihi ketika berumur 86 tahun. Jenazah beliau telah disembahyangkan dengan
diimamkan oleh al-Khatib al-Baghadad. Kewafatannya ialah selepas 11 hari
kewafatan Qadi abu Taib.
Pengenalan Kepada Buku Al-Ahkam Sultaniyah Wal Wilayah Al-Diniyyah
Para
pengkaji politik menjadikan al-Ahkam al-Sultaniyah sebagai rujukan utama dalam
memahami pemikiran politik Islam dan juga kepimpinan Islam. Semenjak buku ini
diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris oleh orintalis Jerman yang bernama Enger
pada tahun 1853 Masihi, maka para orintalis mengambil manfaat dari kitab ini
untuk membuat kajian tentang pemikiran politik Islam. Tidak dapat dinafikan
lagi buku ini amat bernilai untuk para pengkaji pemikiran politik Islam.
Malahan tulisan beliau ini dianggap sebagai kajian sanitifik tentang sains
politik, kepimpinan dan pentadbiran negara yang pertama. Walaupun begitu,
terdapat perbezaaan pendapat dan pandangan para pengkaji tentang tulisan
al-Mawardi mengenai matlamat buku ini ditulis, manhaj yang dipakai serta aliran
pemikiran yang dibawanya. Namun para pengkaji bersepakat bahawa tulisan
al-Ahkamu al-Sultaniyyah ini merupakan tulisan yang pertama yang mengupas
tentang perundangan Islam.
Buku ini secara umumnya menggariskan
metodologi-metodologi atau kaedah-kaedah penting yang perlu diterapkan dalam
praktis politik, proses kepimpinan dan sistem pentadbiran organisasi. Buku ini
boleh dikatakan sebagai sebuah bukuyang membincangkan isu-isu etika di dalam
konteks politik dan kepimpinan menurut pandangan Islam. Atas daripadaitu, dalam
untuk mendapatkan kefahaman yang mendalam tentang buku ini adalah penting bagi
kita untuk memahami secara jelas akan maksud dan penekanan ilmu politik dan
kepimpinan serta bagaimana untuk mendifinisikan ke dua-dua perbincangan di atas
dalam konteks etika Islam.
Sejarah kitab Al-hakam
Al-‘Adliyah
Setelah
Sultan Sulaiman meninggal dunia tidak
ada pengganti yang memiliki kemampuan dalam politik dan agama. Keupayaan
politik pemerintah yang akan datang tidak disertai kebolehan dalam bidang agama,
dan sebaliknya. Oleh itu, dalam kerajaan, mereka dibantu oleh Sadrazam (Sadr
al-A'zham) untuk hal ehwal negara dan Syaikh al-Islam untuk urusan agama.
Syaikh al-Islam adalah al-Sulthat al-Tasyri'iyah di Empayar Uthmaniyyah pada
masa itu.
Dalam
perkembangan seterusnya, kerajaan Uthmaniyyah semakin lemah dan selalu
mengalami kekalahan dari negara Eropah yang semakin kuat. Satu demi satu
jajahannya seperti Serbia, Montenegro dan Hungaria dibebaskan dan dikembalikan
ke tangan Eropah Timur. Selain itu, sultan Uthmaniyyah sendiri memerintah
dengan cara yang mutlak dan autoritarian. Keadaan Empayar Uthmaniyyah pada masa
itu digambarkan oleh beberapa penulis sebagai orang sakit.
Untuk
mengatasi masalah ini, beberapa intelektual Turki Utsmani yang mempelopori,
antara lain ialah Rifat Pasya (1807-1856), Fuad Pasya (1815-1868) dan Ali Pasya
(1815-1871) yang menjadi pemimpin tentera dan mengadakan reformasi dalam bidang
hukum dan undang-undang. Mereka berpendapat bahawa Empayar Uthmaniyyah mundur
kerana kerajaan mutlak dan ketiadaan peraturan dan undang-undang yang boleh
mengawal dan menjamin kehidupan sosial. Oleh itu usaha untuk menyelamatkan
Empayar Uthmaniyyah dari kemusnahan adalah dengan mewujudkan undang-undang.
Oleh kerana tamadun Barat lebih maju dan
teratur, penciptaan undang-undang mesti merujuk kepada undang-undang barat. Pada
masa ini mereka (1839-1880) mencipta pelbagai undang-undang baru dan membuka
peluang untuk kemasukan pengaruh asing dalam undang-undang Uthmani.
Pemimpin
tentera juga cuba memegang sekularisasi undang-undang sivil. Mereka mahu
melaksanakan undang-undang undang-undang sivil yang diterima pakai dari
undang-undang sivil Perancis. Tetapi usaha ini mendapat tentangan kuat dari
kalangan ulama. Antara yang paling sukar untuk menentang ialah Ahmad Jawdat
Pasya (1822-1895). Menurut Jawdat, agama dan budaya orang Uthmaniyyah adalah
Islam, oleh sebab itu orang Uthmaniyyah tidak dapat menciptakan institusi
sosial yang menolak peranan Islam. Penyelesaian yang tepat untuk mengatasi
kemerosotan bangsa Turki adalah untuk memoderasikan alat teknologi di samping
mengekalkan Islam sebagai identiti Turki Uthmaniyyah pembangunan masyarakat.
Banyak orang Barat yang datang dan melawat Turki tidak boleh digunakan sebagai
alasan untuk menggunakan undang-undang sivil Perancis.
Akhirnya,
kerajaan memutuskan bahawa undang-undang sivil yang dicadangkan mestilah
berasaskan undang-undang Islam, selepas perdebatan antara kumpulan tentera dan
ulama berlaku. Oleh sebab itu, pada 12 Zulhidjah 1285 H atau 1869 sebuah jawatankuasa telah dibentuk dipanggil
Jam'iiyyah al-Majallah di bawah pimpinan Ahmad Jawdat Pasya sebagai Penguasa
Diwan Al Ahkam Adliyyah. Tetapi
keanggotaan jawatankuasa ini dianggap tidak mewakili aspirasi Syaikh Al-Islam,
ulama tradisional dan golongan intelektual yang berfikiran Barat. Oleh itu,
kewujudannya telah dibantah oleh Syaikh Al-Islam, Halim Fahmi. Menurutnya,
penyusunan undang-undang sivil adalah kewibawaannya, bukan dewan perancang undang-undang yang membentuk
jawatankuasa ini. Akibat protes ini, tugas jawatankuasa itu berhenti pada tahun
1870. Walau bagaimanapun, sehingga tahun 1869 jawatankuasa telah berjaya
membuat bahagian pembukaan Majallat Al Ahkam.
Dalam
perkembangan selanjutnya terdapat perubahan keahlian jawatankuasa. Bilangan
ahli ditambah dan setiap ahli dibahagikan kepada bahagian yang diketuai oleh
penyelaras masing-masing. Dan kerja jawatankuasa ini adalah dalam bentuk undang-undang sivil yang disebut Al Ahkam
Adliyyah Majalat iaitu Majlis Tertinggi Ordinan Kehakiman. Kemudian pada
Sya'ban ke-1292 H / 1876 AD, majalah ini diisytiharkan oleh Sulthan Abdul Hamid
II. Dengan enakmen ini , maka Majallat al-Ahkam al-'Adliyyah menjadi qanun yang
mempunyai kuasa undang-undang formal bagi warga Uthmaniyah untuk dilaksanakan.
Prinsip Asas Undang-Undang Tanah
Islam
Dalam
topik ini akan membincangkan beberpa subtopik yang kecil antaranya ialah konsep
Ihya al-Mawat, Konsep al-Iqta, konsep tahjir, konsep Tanah Rizab (HIMA), konsep
Tanah Kharijiah dan Usyriah, dan hak pemilikan Bersama. Kesemua prinsip
-prinsip asas yang dinyatakan diatas adalah melihat kepada dua kitab rujukan
yang utama iaitu melalui penelitian terhadap kitab Al-Ahkam Sultaniyah Wal
Wilayah Al-Diniyyah dan juga kitab Al-hakam
Al-‘Adliyah. Oleh itu melalui kedua-dua kitab ini kita akan melihat beberapa
prinsip asas undang-undah tanah Islam.
Konsep Ihya al-Mawat
Ihya’ al
mawat terdiri daripada dua kata iaitu ihya’ dan mawat. Ihya’ apabila
di
terjemahkan bermaksud menghidupkan manakala mawat berasal daripada maut yang
bererti mati atau wafat. Maksud ihya’ al-mawat dari segi bahasa ialah menghidupkan
sesuatu yang telah mati. Ini dapat disimpulkan sesuatu yang bermanfaat yang
telah mati dibawa kembali kepada kehidupan seharian. Maksud “membawa kepada
kehidupan” ialah meletakkan sebidang tanah supaya dapat digunakan oleh individu
serta masyarakat dan memperoleh hak milik ke atasnya. (Ahmad Osman, 2013)
Dari
segi bahasa, ihya’ bermaksud menjadikan sesuatu benda itu hidup. Al-mawat pula
ialah tanah mati yang tidak digunakan untuk bercucuk tanam, tidak dimanfaatkan
dan terbiar kerana tidak dimiliki oleh sesiapa. Oleh yang demikian, ihya’
al-mawat bermaksud menguruskan dan menjadikan tanah yang terbiar itu bermanfaat
sama ada dengan cara bercucuk tanam ataupun mendirikan bangunan diatasnya.(
al-Shallabi, 2010)
Menurut
kitab al-Ahkam al-Sultaniyyah wa al-Wilayah al-Diniyyah ada memaparkan beberapa
pandangan tokoh ulama mengenai maksud tanah terbiar atau lebih tepat lagi
mengenai konsep ihya’ al-mawat. Menurut Imam syafi’e tanah terbiar adalah tanah
yang tidak diusahakan dan tidak terlarang bagi seorang pengusaha , walaupun ia
berhampiran dengan tanah yang diusahakan. Selain itu, menurut Imam Abu Hanifah,
tanah terbiar ialah ialah tanah yang terletak jauh dari tanah yang diusahakan
dan tidak sampai air ke tempat itu.
Jika
menurut dalam Kitab Al-Ahkam Al-Sultaniyyah terpulang kepda ‘uruf tentang
maksud ‘mengerjakan tanah terbiar’Iaitu ‘Mendiami di atasnya’ dan
‘menanam’. Muzara’ah dengan pihak lain
yang membajak dan menanamnya, maka peneroka itu adalah pemilik tanah, manakala
pengusaha tanaman adalah pemilik tanaman.
Dan
perincian lebih mendalam dalam Majjallah Al-Ahkam Al-Adliyyah ada menyebut beberapa fasal antaranya fasal
1270 berkaitan ihya’ al-mawat, ialah tanah-tanah yang tidak dimiliki oleh
sesiapa pun. Fasal 1271 tanah yang berdekatan dengan (tempat buruan, cari kayu
dan beri makan binatang). Tambahan dalam Fasal 1275 menabur benih dan bercucuk
tanam, maka menenggala, menyiram atau mengorek parit untuk tujuan penyiram juga
dikira sebagai menguasahakan tanah.
Kesimpulan
berdasarkan kedua kitab ini dapat disimpulkan bahawa penerangan yang lebih
jelas dalam kitab Al-Ahkam Al-Sultaniyyah memberi definisi berdasarkan beberapa
tokoh ulama antaranya Imam Syafie dan Imam Abu Hanifah. Penerangan dalam Kitab
Al-ahkan Al-Sultaniyyah lebih menjelaskan kepada uruf bagi mengerjakan tanah
terbiar itu tetapi dalam Kitab Al-Ahkam Al-Adliyyah lebih memperincikan dalam
beberapa fasalnya.
Konsep al-Iqta’
Iqta’
bermaksud menjadikan sebahagian kawasan, khas untuk sebahagian individu samada
tanah galian atau tanah biasa. Tindakan ini akan menjadikan sebahagian individu
tersebut lebih utama dan perlu didahulukan untuk mengambil manfaat daripada
kawasan tersebut (al-Syaukani 2004).Menurut Wahbah al-Zuhaili (1996), terdapat
dua definisi iqta’. Pertama, ia bermaksud tanah terbiar yang dikhaskan atau
diberikan kepada sebilangan orang samada dalam bentuk bahan galian atau tanah.
Dalam pemberian ini, pilihan diutamakan kepada orang tertentu dan tanah atau
bahan galian yang diberikan disyaratkan mestilah belum dikhaskan atau diberikan
kepada sesiapa. Kedua, ia bermaksud ketua negara menyewakan harta Allah iaitu
tanah kepada sesiapa yang layak.
‘Iyadh menyatakan iqta’ adalah
keizinan pemerintah kepada pihak yang berkemahiran untuk menguruskan sebahagian
harta Allah. Kebiasaannya ia melibatkan tanah. Kaedahnya ialah memberikan tanah
kepada orang berkemahiran untuk menghasilkan sesuatu daripada tanah tersebut
dengan memberi pemilikan ataupun memberi tempoh untuk ia diusahakan
(al-Syaukani 2004). Ibnu Tin menyatakan istilah iqta’ digunakan sekiranya ia
melibatkan tanah atau kediaman (al-San’ani 2009) Kesimpulan daripada takrifan
para ulama’ di atas, iqta’ ialah pemberian tanah daripada kerajaan kepada
individu atau kumpulan dalam bentuk hak milik sempurna, hak milik tidak
sempurna ataupun sewaan dengan syarat-syarat tertentu.
Menurut ulama Mazhab Maliki. jika
pemerintah menentukan sebidang tanah untuk digarap seseorang, maka tanah
tersebut berstatus hak milik penggarap, sekalipun belum digarapnya.Tanah ini
boleh diperjualbelikannya, dihibahkan, dan diwariskan. Alasannya adalah karena
ketetapan pemerintah tersebut mengacu kepada pemilikan. Akan tetapi jumhur
ulama selain Mazhab Maliki menyatakan bahwa tanah itu tidak berstatus hak
milik, tetapi menjadi hak pemanfaatan tanah tersebut dalam jangka waktu
tertentu, yang oleh ulama Mazhab Hanafi dibatasi selama tiga tahun.
Dengan
demikian, apabila pemerintah meminta kembali tanah tersebut, penggarap harus
mengembalikannya. Dalam menetapkan tanah untuk dimanfaatkan seseorang,
pemerintah harus bersikap bijaksana sehingga tidak merugikan masyarakat lainnya
yang tidak mendapat kesempatan.
Prinsip
asas berkenaan Al-Iqta’ dalam Kitab Al-Ahkam Al-Sultaniyyah dimana Al-Mawardi telah membahagikan iqta’
ini kepada tiga iaitu iqta’ tamlik, iqta’irfaq dan iqta’ istighal. Pertama, Iqta’
istighal ialah pemberian kawasan tanah dengan mengenakan sesuatu cukai yang
mesti dibayar oleh penduduk-penduk tertentu sebagai bayaran terhadap penggunaan
tanah yang diusahakan oleh mereka untuk mendapatkan sara hidup. Kedua, Iqta’ irfa’ iaitu pemerintah memberikan
sesuatu tempat atau kawasan tertentu yang terletak di sekitar kawasan awam
seperti jalanraya, halaman masjid. Ketiga, Iqta’ tamlik, iaitu pemerintah memberi milik
sekeping tanah kepada seseorang untuk digunakan sebagai penerimaan nikmat yang
wujud pada tanah itu, dan untuk menjadi pemilik penuh tanah tersebut.
Majjalah
Al-Ahkam Al-Adliyyah juga jelas memberi penerangan dalam beberapa fasal seperti
Fasal 1272 menjelaskan dengan lebih
terperinci jika seseorang menguasahakan sebidang tanah dari tanah-tanah mawat
dengan izin sultan yakni kerajaan, maka dia menjadi pemilik tanah itu.
Kesimpulan
yang dapat diambil berdasarkan huraian dalam kedua kitab dimana Kitab Al-Ahkam
Al-Sultaniyyah ada lebih kepada jenis-jenis iqta’ tetapi dalam Majalah Al-Ahkam
Al-Adilyyah hanya memberi penerangan dalam beberapa fasal tentang mengusahakan
tanah berkenaan.
Konsep Tahjir
Tahjir adalah memagari tanah, statusnya sama dengan menghidupkan tanah. Orang yang memagarinya memiliki hak untuk menguruskannya. Begitu pula, orang yang memagarinya berhak melarang orang lain yang menginginkan untuk menghidupkan tanah yang sudah dipagarinya. Shaykh Qadi ‘Iyad mendefinisikan tahjir itu ialah “meletakkan tanda di sekeliling kawasan yang hendak diihya’kan”. Tahjir juga bermaksud orang yang hendak mengihya’kan tanah itu perlu meletakkan tanda-tanda di sekeliling tanah tersebut, sama ada ditahjirkan melalui memagar atau meletak batu penanda atau apa-apa bentuk yang boleh dikira sebagai konsep tahjir (al-Zuhayli 1998: 48). Konsep tahjir ini berbeza-beza jika dibandingkan di antara satu mazhab dengan mazhab yang lain, namun demikian mereka bersepakat tentang konsep tujuan tahjir itu sendiri iaitu orang yang melakukan tahjir berhak memiliki (tanah), ini bererti tahjir satu cara pelupusan tanah dalam undang-undang Islam.
Tahjir
pada bahasa bererti (المنع (masdar bagi
perkataan )حجر (yang bererti
menghalang atau menyekat sesuatu dari berurusan dengannya (al-Mu‘jam al-‘Arabi
al-asasi, t.th.: 292). Definisi tahjir ini terdapat beberapa perbezaan jika
dibanding di antara satu mazhab dengan satu mazhab yang lain. Namun, mereka
bersepakat tentang konsep tahjir itu, iaitu orang yang melakukan tahjir berhak
memiliki tanah. Ini bererti, tahjir satu cara pelupusan tanah dalam udang-undang
tanah Islam (Mohd Ridzuan Awang 1994: 209). Manakala dari segi syarak pula
ialah, “Mengenakan iklan dengan meletakkan batu sebagai tanda, ataupun memotong
pohon-pohon, menggali parit bagi aliran air, dengan tujuan untuk tahjir” (Ibn
al-Murtada 2001: 113). Ini bererti, al-tahjir ialah suatu kerja-kerja awal yang
dilakukan sebelum kerja-kerja sebenar penerokaan tanah dilakukan, seperti
meletakkan batu atau papan tanda dalam tanah yang hendak diterokai bagi
menunjukkan bahawa tanah itu akan diterokai atau sebagainya. Kerja-kerja
seperti ini tidak dianggap sebagai kerja pembukaan tanah atau kerja penerokaan
yang tertakluk kepada hukum penerokaan sebenarnya (Faizah Ismail 2000: 23).
Prinsip
asas tentang konsep Al-Tahjir dijumpai
dalam Majjalah Al-Ahkam Al-Adliyyah. Dan yang menyebut dalam beberapa fasal
antaranya Fasal 1052 definisi Al-Tahjir ialah meletakkan batu atau benda lain
di sempadan tanah dengan tujuan supaya orang lain tidak memilikinya. Selain
itu, Fasal 1277 konsep tahjir ini meletakkan batu-batu, besi paip atau
dahan-dahan pokor kering di sekeliling empat sudut tanah atau membersihkan
lalang di kawasan tanah tersebut atau membakar ranting-ranting kering atau
menggali perigi, bukan bermakna pemilik itu telah mengusahakannya, tetapi ia
telah mentahjirkan iaitu menanda.
Fasal
terakhir, Fasal 1278 jika seseorang memotong rumput-rampai atau kayu-kayan
dalam tanah mawat dan diletakkan tanah diatasnya atau batas yang tidak sempurna
untuk tujuan mencegah tanah dari ditenggelami oleh air hujan.
Kesimpulan
bab tahjir hanya dijelaskan dalam Kitab Al-Ahkam Al-Adliyyah dalam tiga fasal
yang menyentuh bentuk dan cara batu sempadanan diuruskan. Tetapi bab tahjir
tidak disentuh oleh Al-Mawardi dalam kitab Al-Ahkam Al-Sultaniyyah.
Konsep Tanah Rizab(HIMA)
Hima atau tanah simpanan bukanlah
suatu yang asing dalam Islam. Ia wujud sejak zaman Rasulullah SAW dan Khulafa’
al-Rashidin lagi. Jika disoroti sejarah zaman sebelum Islam, konsep hima ini
telah pun dibincangkan oleh para sejarawan, cuma sistemnya berbeza dengan apa
yang diamalkan oleh Islam. Jika diamati istilah hima atau dalam bahasa Melayu
disebut sebagai Tanah Simpanan Awam, sudah pasti tergambar dalam pemikiran kita
tujuan untuk merizabkan suatu kawasan tanah bagi tujuan pemeliharaan dan penjagaan
alam sekitar. Tetapi pada zaman sebelum kedatangan Islam, para pembesar Arab
menentukan sesuatu kawasan tertentu untuk kepunyaan sendiri. Keluasan tanah
tersebut ditentukan sejauh salakan anjing. Apabila sesuatu kawasan hima itu
ditentukan, orang lain tidak dibenarkan lagi membangunkannya melainkan keizinan
pemiliknya. Apabila kedatangan Islam, Rasulullah SAW melarang tindakan tersebut
kerana ia boleh menyempitkan kawasan tanah bagi kemudahan orang awam.
Lebih-lebih lagi ia boleh merosakkan keseimbangan ekosistem dan ekologi alam
persekitaran.
Dalam
Kitab Al-Ahkam Al-Sultaniyyah, Al-Hima’ ialah merupakan sesuatu bidang tanah
sebagai kawasan larangan. Ini bermakna mana-mana individu tidak dibenarkan
memiliki tanah yang diwartakan secara persendirian sebaliknya tanah itu menjadi
milik bersama di kalangan rakyat dan manfaat tanah itu juga boleh digunakan
oleh rakyat.
Secara ringkasnya, konsep al-Hima’
ini boleh ditakrifkan dengan status tanah simpanan awam. Konsep tanah simpanan ini sebenarnya telah diamalkan
pada zaman Jahiliyyah lagi. Ketika itu tanah simpanan ini bersifat milik
individu dan hanya dimiliki oleh orang yang berpengaruh sahaja. Sesuatu kawasan
akan diisytiharkan sebagai kawasan simpanan apabila ada orang yang kuat dan
berkuasa Berjaya menawan kawasan tersebut. Maka kawasan simpanan itu akan
menjadi miliknya bagi kegunaannya sendiri dan orang lain tidak berhak ke atas
tanah tersebut.
Pada zaman Jahiliyyah,kawasan
al-hima’ ditentukan oleh ketua kabilah dengan cara ia memanjat bukit yang tinggi
bersama anjingnya. Dia menyuruh anjingnya menyalak sekuatnya apabila dia
terjumpa dengan kawasan padang ragut. Semua kawasan yang dapat didengari
salakan anjingnya akan menjadi kepunyaanya dan ketua sahaja yang berhak
menternak binatang di padang ragut itu.
` Oleh yang demikian, amalan dan
perlaksanaan tanah simpanan awam zaman Jahiliyyah itu telah dihapuskan semasa
pemerintahan Rasulullah SAW iaitu dengan kedatangan Islam. Konsep al-Hima’
terlaksana dalam Islam apabila Rasulullah SAW telah mengisytiharkan satu
kawasan lembah bernama al-Naqi’ sebagai kawasan al-Hima’ untuk digunakan
sebagai kawasan penternakan kuda umat Islam seluas enam batu persegi. Dalam hal
ini Rasulullah SAW telah bersabda yang diriwayatkan oleh Ibn ‘Abbas yang
bermaksud:”tiada tanah simpanan(hima’) dibenarkan kecuali untuk Allah dan
Rasul”.
Konsep
ini sebenarnya telah dilaksanakan oleh Rasulullah SAW
lagi, namun ianya
masih diteruskan semasa pemerintahan
Abu Bakar As-Siddiq dan
diperluaskan lagi semasa pemerintahan Umar
al-Khattab. Semasa
pemerintahan Abu Bakar,
beliau telah mengisytiharkan Zabdah
sebagai kawasan hima’ untuk
golongan ahli sadaqah
dan seterusnya melantik Abu
Salamah sebagai pengelola di
situ. Pengisytiharan kawasan hima’ ini bukanlah untuk diri
khalifah sendiri, sebaliknya bertujuan untuk menjaga kebajikan dan kemaslahatan
umat Islam keseluruhannya.
Semasa pemerintahan
Umar pula, beliau telah
mengisytiharkan satu kawasan tanah
simpanan bagi tujuan
penternakan, sebagaimana
yang telah diriwayatkan
oleh Amir bin Abd
Allah bin Al-Zubair
daripada bapanya: “Bahawa
ada seorang Arab
kampung daripada penduduk Najd mangadu hal kepada Umar dengan
berkata, “Hai Amir
al-Mu’minin, ini adalah
negeri yang kami perjuangkan di
Zaman Jahiliyyah dan
kami memeluk Islam di atas bumi ini, mengapakah tuan jadikan
kawasan larangan?” Umar menundukkan kepala,
menarik nafas dan memintal
kumisnya. Pada kebiasaannya, apabila Umar
mendengar sesuatu perkara yang
tidak disukai, beliau
akan memintal kumis dan
menarik nafas panjang.
Maka orang Arab itu
melihat tingkah laku
Umar yang begitu dia mengulangi pertanyaan
dan akhirnya Umar menjawab,
“Harta alam ini kepunyaan
Allah, manusia inipun kepunyaan
Allah, jika tidak kerana perkhidmatan ke jalan Allah, aku tidak akan
menjadikan seinci pun
bumi ini kawasan larangan”.
Selain daripada
itu, semasa pemerintahan Umar
Al-Khattab, beliau juga telah
menjadikan satu tempat
berhampiran Madinah iaitu Zabdah sebagai kawasan hima’ dimana
kawasan tersebut hanya dikhususkan dan dikhaskan untuk golongan
miskin sahaja. Oleh yang demikian,
untuk mengelolakan kawasan hima’
tersebut, beliau telah melantik Hunay’
sebagai pengurus di
situ. Umar juga telah
berpesan kepada Hunay’
supaya memberikan peluang kepada
orang-orang Islam untuk
menggunakan kawasan hima’ itu dan
tidak melakukan kezaliman kepada orang-orang miskin kerana doa mereka yang
dizalimi adalah mustajab. Umar
juga berpesan agar Hunay’ tidak membenarkan ternakan Ibn
‘Awf dan Ibn Affan
memasuki al-hima’ kerana mereka
adalah orang kaya. Menurut
Umar, sekiranya binatang ternakan
keduanya rosak, mereka masih lagi
mempunyai harta kekayaan berupa kebun dan ladang tamar yang banyak.
Namun
apa yang termaktub dalam kitab Al-ahkam Al-Sultaniyyah menyatakan bahawa ciri
tanah rizab adalah tidak boleh merizabkan sesuatu tanah itu kecuali untuk
orang-orang fakir miskin dan untuk kepentingan orang-orang islam
seluruhnya. Dalam undang-undang tanah
Islam, merizabkan sesuatu tanah mawat untuk orangorang kaya, adalah tidak
harus tetapi sekiranya pemerintah Islam
selepas Rasulullah S.A.W merizabkan tanah mawat itu untuk keseluruhan
orang-orang Islam atau untuk orang-orang fakir dan miskin, maka dalam keadaan
ini, ahli-ahli feqah Islam telah berselisih pendapat.
Kesimpulan yang dapat dilihat bahawa bab tanah simpanan ini hanya
dijelaskan dalam kitab Al-Ahkam Al-Sultaniyyah dimana kitab karangan Al-Mawardi
menghurai dengan lebih lanjut tentang sejarah Al-Hima pada zaman Jahiliyyah,
Rasulullah dan para sahabat selain menjelaskan ciri tanah rizab untuk
dirizabkan.
Konsep Tanah Kharajiah dan Usyriah
Kharaj
atau biasa disebut dengan pajak bumi/tanah adalah jenis pajak yang dikenakan
pada tanah yang terutama ditaklukan oleh kekuatan senjata. Kharaj merujuk pada
pendapatan yang diperoleh dari biaya sewa atas tanah pertanian dan hutan milik
umat.Islam. Jika tanah yang di usahakan dan kebun buah-buahan yang dimiliki
oleh orang bukan Islam jatuh ke tangan orang Islam akibat kalah perang, aset
tersebut menjadi bahagian kekayaan umat Islam. Karena itu, siapapun yang ingin
mengusahakan tanah tersebut perlu membayar sewa. Pendapatan dari sewa inilah
yang termasuk dalam lingkup kharaj.
Kharaj ialah haq yang dikenakan ke
atas tanah yang mesti ditunaikan. Tanah kharaj adalah berbeza dari segi
pemilikan dan hukum, dengan tanah yang dikenakan cukai al-ushr sebanyak 10%.
Hartanah terbahagi kepada empat bahagian iaitu :
I.
Tanah yang terus diusahakan oleh
orang Islam. Tanah ini adalah tanah al- ushr yang tidak harus dikenakan cukai
kharaj ke atasnya.
II.
Tanah yang pemiliknya telah menganut
agama Islam. Pemilik tanah ini lebih berhak memilikinya. Mengikut pendapat Imam
Shafie , tanah ini termasuk dalam tanah al-ushr yang tidak dikenakan cukai
kharaj ke atasnya namun berbeza bagi Imam Abu Hanifah dimana ketua negara
mempunyai pilihan sama ada mahu memasukkan tanah tersebut ke dalam kategori
tanah kharaj dan tanah ushr.
III.
Tanah yang dimiliki dari orang-orang
kafir secara paksa. Mengikut pendapat Imam Shafie tanah ini termasuk dalam
kategori harta rampasan ghanimah dan ia dibahagi-bahagikan di kalangan mereka
yang berhak mendapatkannya. Selepas itu ia menjadi tanah ushr yang tidak boleh
dikenakan cukai kharaj ke atasnya.
IV.
Tanah yang didapati hasil perjanjian
damai dengan orang-orang musyrikin. Tanah ini adalah tanah yang dikenakan cukai
kharaj.
Kesimpulan yang dapat diambil ialah sekali lagi
tanah kharaj dan ushr hanya diperjelaskan ecara terperinci dalam kitab Al-Ahkam
Al-Sultaniyyah dengan kadar dikenakan cukai dan bentuk tanah.
KESIMPULAN
Dapat disimpulkan bahawa
prinsip asas dalam perbandingan kitab yang dilakukan mendapati bahawa terdapat
beberapa prinsip asas dalam undang-undang tanah Islam antaranya ialah konsep
ihya’ al-mawat, konsep iqta’. Konsep tahjir, konsep tanah rizab (hima) dan
konsep tanah kharajiah.
Selain
itu, ada beberapa prinsip tidak dinyatakan secara jelas dalam kitab Ahkam al-
Adliyyah, ada dibahaskan di dalam kitab al majallah al sultanniyyah dan
terdapat pelbagai undang-undang serta amalan yang telah dipraktikkan oleh ulama terdahulu bagi
memudahkan urusan pemilikan dan penggunaan tanah oleh umat Islam. Maka dapatlah
difahami bahawa melalui kedua-kedua kitab ini kita mengetahui bahawa agama
Islam amat mementingkan penggunaan tanah secara adil dan saksama.
RUJUKAN
Abdul Azim Islahi, 2009,
MUSLIM ECONOMIC THINKING AND INSTITUTIONS IN THE 10th AH/ 16th CE CENTURY,
Scientific Publising Centre King Abdulaziz University.
Abdul
Basir Mohamad,2018, Konsep Hima Dalam Islam Dan Hubungannya Dengan
Pemeliharaan
Alam Sekitar, Asian Journal Of Environment, History And Heritage June 2018,
Vol. 2, Issue. 1, P. 59-65
Abdul
Jalil B
Ahmad
Ifham, 2010, Definisi Tahjir
Https://Sharianomics.Wordpress.Com/2010/12/10/Definisi-Tahjir/
Capaian 18 Mac 2019.
Ahmad
Osman,2013. Ihya’ Al-Mawat & Asy-Syuf’ah
Fuadah
Johari,2009 percukaian al- kharaj dan percukaian tanah semasa : analisi kajian
lepas
Muhamad
Hafizullah Bin Muda, Md Yazid Bin Ahmad,2017 ,Syarat – Syarat Iqta’
dalam
Undang-Undang Tanah Islam, Fikiran Masyarakat, Vol. 5, No. 3, 2017
Nurul
Syafini Abd Rahman, 2016 . Ihya` Al-Mawat : Pengurusan Dan Sumbangannya
Pada
Awal Abad Pemerintahan Islam, Muzakarah Fiqh & International Fiqh
Conference 2016 22 & 23 November 2016
Ridzuan
Awang. 1994. Undang- Undang Tanah Islam Pendekatan Perbandingan. Hlm
200.
Ridzuan
Awang. 1994. Undang- Undang Tanah Islam Pendekatan Perbandingan. Hlm
234.
Comments
Post a Comment