ISU PERLAKSANAAN HIWALAH DALAM KAD KREDIT
PENDAHULUAN
Islam merupakan sebuah
agama yang bersifat syumul dan sempurna. Kesempurnaan yang wujud dalam agama
islam adalah merangkumi peraturan-peraturan dan cara hidup manusia yang serba
lengkap termasuklah dalam perkara yang berkaitan dengan muamalat Islam. Muamalat
Islam adalah merupakan satu sistem interaksi atau perhubungan yang berlaku
sesama manusia. Antara sistem muamalat yang sering di gunapakai dalam sesuatu
transaksi ialah Al Hiwalah. Al Hiwalah merupakan sistem yang unik yang sesuai
untuk di adaptasikan kepada manusia. Hal ini demikian kerana al Hiwalah adalah
sebahagian daripada kehidupan manusia di dalam muamalah. Al Hiwalah sering
berlaku kepada permasalahan hutang piutang antara satu pihak dengan pihak yang
lain dan bertindak dalam menyelesaikan beberapa perkara yang berkaitan. Al
Hiwalah bukan sahaja digunakan untuk menyelesaikan masalah hutang piutang malah
ia juga berperanan sebagai pemindah dana dari individu kepada individu yang
lain atau syarikat atau juga firma sebagai mana telah di gunapakai oleh
sesetengah institusi perbankan islam pada hari ini termasuklah dalam penggunaan
kad kredit. Namun yang demikian, terdapat beberapa isu dan kekeliruan yang
timbul yang menyebabkan sesetengah ulama fiqh berbeza pendapat berkaitan adakah
wujud konsep hiwalah dalam penggunaan kad kredit pada hari ini. Justeru,
penulisan ini akan menghurai serba sedikit berkaitan konsep al Hiwalah,
definisi, dalil pensyariatan, rukun dan syarat al Hiwalah, konsep Hiwalah dalam
perbankan serta permasalahan perlaksanaan Hiwalah dalam kad kredit.
KAJIAN LEPAS
Sejumlah bahan dan dokumen bertulis berkaitan
dengan konsep Hiwalah telah ditulis untuk mendapatkan gambaran umum
berhubung dengan perkara tersebut.
Walaubagaimanapun, hampir kesemua kajian yang telah ada hanya menyentuh
berkenaan dengan rukun dan syarat Hiwalah secara umum termasuklah Kad Kredit.
Ketandusan kajian mengenai isu Al-Hiwalah secara spesifik mungkin disebabkan
oleh pemakaiannya tidak meluas di dalam perbankan Islam khususnya di Malaysia
Terdapat beberapa
kajian lepas yang membincangkan berkaitan Al-Hiwalah dan kad kredit. Antaranya
adalah kajian jurnal oleh Wan Nor Aisyah binti Wan Yussof,
Abdul Ghafar bin Ismail, Shofian Ahmad, 2017 yang bertajuk Dasar
Pinjaman Berkumpulan Di Institusi Mikrokredit: Cadangan Penggunaan Kontrak
Hiwalah. Jurnal ini memberi penjelasan berkaitan dasar
pinjaman berkumpulan yang diamalkan di institusi mikrokredit, menekankan
kontrak Hiwalah sebagai pelengkap kepada Teori Liabiliti Bersama dan juga memperjelaskan
konsep pinjaman berkumpulan serta hiwalah. Namun, jurnal ini tidak memberikan
gambaran yang jelas bekenaan isu yang dihadapi oleh peminjam dan pemiutang
apabila menggunakannya melalui kad kredit. Artikel ini hanya menekankan dari
aspek mikrokredit.
Seterusnya kajian oleh Ismail Bin Ibrahim, 2002 yang bertajuk Al-Hiwalah Dan Pelaksanaannya Di Bank Islam
Malaysia Berhad (BIMB), Disertasi Sarjana Pengajian Islam,
Bangi: Universiti Kebangsaan. Perbincangan meengenai AL-Hiwalah di dalam
artikel jurnal ini menyentuh teori-teorinya pelaksanaan al-Hiwalah di Bank Islam Malaysia Berhad (BIMB). Di antara kandungan kajian
ini iaitu mengenai definisi, syarat-syarat, jenis-jenis hiwalah dan dalil
pensyariatan hiwalah. Penulis juga banyak menumpukan kepada konsep dan
peruntukkan pelaksanaan Hiwalah yang terdapat di dalam Bank Islam Malaysia
Berhad (BIMB).
Seterusnya
kajian disertasi oleh Basri Ibrahim, 2009 yang bertajuk Analisis Isu-Isu Muamalat Semasa Dalam Buku
Al-Mu‘Amalat Al-Maliyyah Al-Mu‘Asirah Oleh Qal‘Ahji Dalam penulisan beliau, satu kajian analisis
berkaitan muamalat semasa di dalam buku
Al-Mu‘Amalat Al-Maliyyah Al-Mu‘Asirah Oleh Qal‘Ahji. Tetapi kajian berkaitan
pandangan fuqaha pada setiap intipati-intipati kad kredit yang digunakan di
dalam mauamalat contohnya pandangan fuqaha’berkaitan konsep yang perlu
digunakan di dalam pelaksanaan kad kredit seperti konsep kafalah, wakalah,
hiwalah dan sebagainya mengikut pandangan dan kesesuaian yang di bahaskan oleh
fuqahah Qal Ahji. Namun tidak dijelaskan secara ;ebih mendalam dan khusus
berkaitan penggunaan Hiwalah di dalam kad kredit .
Seterusnya
kajian oleh Shazana
Binti Muhamed Sa'ad, 2009 yang bertajuk Kad Kredit Mengikut Perspektif Islam. IPG Kampus Pendidikan Islam. Perbincangan artikel
ini mengenai kad kredit mengikut perspektif Islam. Di antara kandungan artikel ini iaitu mengenai definisi, , jenis-jenis kad
kredit, fungsi dan penggunaan kad kredit, hukum penggunaan kad kredit menurut
perspektif Islam dan cara penggunaan kad
kredit. Penulis juga banyak menumpukan kepada konsep kad kredit berbanding isu yang dikemukakan di dalam
masalah muamalat.
Kebanyakan
buku-buku, serta bahan-bahan bertulis di atas membincangkan menegenai Al-Hiwalah
termasuklah secara umum sahaja. Perbincangan mengenai konsep dan teori tidak
secara terperinci dan menyeluruh bagi isu berkaitan Hiwalah di dalam kad kredit
. Kaedah yang digunakan di institusi perbankan juga tidak dibahaskan secara
mendalam. Oleh yang demikian, wajar satu kajian dilakukan untuk mengkaji isu
yang berkaitan al-hiwalah di dalam Kad kredit mengikut kesesuaiannya pada masa
kini. Selain itu, perlunya kepada melihat mengkaji pelaksanaan Al-hiwalah di
dalam kad kredit dalam perbankan Islam.
Sejauhmanakah penerimaan dan kesesuaianya di dalam muamalat berkaitan kad
kredit dalam menjaga kemaslahatan juga keadilan kepada penghutang, pemiutang
dan penghutang baru.
PERMASALAHAN
KAJIAN
Sejarah kad kredit di
Malaysia bermula sekitar tahun 1980-an dan dipelopori oleh bank asing seperti
Standard Chartered Bank. Lama-kelamaan penggunaan kad kredit telah dikuasai
oleh bank-bank lain seperti Bank Bumiputra (sekarang dikenali sebagai CIMB),
Citibank, Maybank dan lain-lain. Pada awal kemunculannya, penggunaan kad kredit
hanya tertumpu di bandar-bandar besar sahaja seperti di Kuala Lumpur, Johor
Bahru dan Pulau Pinang. Kini, penggunaannya semakin meluas meliputi
kawasan-kawasan bandar dan luar bandar.
Menurut
statistik yang dikeluarkan oleh Bank Negara Malaysia (BNM), sehingga April
2009, bilangan kad kredit dalam edaran mencapai 9.7 juta kad bagi kad utama
manakala bagi kad tambahan pula mencapai 1.3 juta kad. Ini jelas menunjukkan
bahawa kad kredit yang suatu ketika dahulu dilihat begitu ekslusif dan
menjadi lambang kemewahan masyarakat moden kini bagaikan tidak bernilai lagi.
Apatah lagi modus operandi permohonannya kini kian dipermudahkan dengan hanya
memohon melalui internet, telefon atau sistem pesanan ringkas (SMS) dan
transaksinya pula boleh dilakukan secara faks sahaja.( Shazana Muhamed , 2009)
Namun
begitu, dalam keghairahan masyarakat masa kini dalam menggunakan kemudahan kad
kredit terutamanya yang dikeluarkan oleh bank-bank konvensional, masih ramai di
kalangan umat Islam seakan terlepas pandang terhadap hukum penggunaannya
menurut perspektif Islam.(Shazana Muhamed,2009). Persoalan riba yang dikaitkan
dengan produk kad kredit konvensional yang membelenggu pengguna-pengguna kad
kredit bukanlah suatu perkara baru malah ianya telah lama diperdebatkan dalam
kalangan ahli fiqh mahupun pakar muamalat. Justeru, usaha Kumpulan AmBank
Berhad dalam memperkenalkan kad kredit Islam berlandaskan syariah yang pertama
di Malaysia pada tahun 1996 adalah sangat tepat. Kad kredit yang dinamakan al-Taslif
iaitu bermaksud kontrak penjualan barangan secara pembayaran ansuran ini
juga merupakan kad kredit Islam yang pertama di Asia Tenggara dan di dunia
amnya. Pengeluaran kad kredit ini sejajar dengan desakan dan kehendak
masyarakat khususnya umat Islam pada hari ini yang memerlukan alat transaksi
yang mampu menawarkan perkhidmatan kredit berasaskan kehendak syarak (Basri
Ibrahim, 2009).
Al-Hiwalah
juga adalah merupakan satu teori fiqh yang digunakan dalam aktiviti muamalat
yang berkaitan dengan ekonomi islam. Atas alasan ini adalah perlu dan wajar
bagi seorang pengkaji bagi mengkaji sejauhmanakah penggunaan al-hiwalah
menepati dan dapat mengungkapkan maksud al-hiwalah yang digariskan oleh syarak.
(Ismail Ibrahim,2002). Disamping itu juga menjadi permasalah kajian berkaitan
perbezaan konsep dan amalan al-hiwalah yang diterima pakai di Bank Islam
Malaysia Berhad ( BIMB) dengan konsep asal al-hiwalah yang diperuntukkan di dalam
kitab-kitab fiqh. Sejauhmanakah amalan dan pandangan fuqahah memberikan ruang
untuk perbincangan.( Ismail Ibrahim,2002)
Selain
itu juga, permasalah kajian ialah berkaitan operasi kad kredit yang telah
menimbulkan perselisihan di kalangan ulama masa kini. Qal‘ahji mengemukakan
empat pandangan ulama tentang kedudukan operasinya iaitu (Basri
Ibrahim,2009):
1. Operasi kad kredit berasaskan kepada konsep
pemindahan hutang (alhiwalah). Pendapat ini dipegang oleh al-Zuhayli, ‘Abd
Allah bin Mani‘, Rafiq al-Misri dan juga institusi syariat milik beberapa buah
negara Islam.
2.
Operasi kad kredit berasaskan kepada konsep wakalah. Pandangan ini juga
dikemukakan oleh ulama masa kini iaitu al-Zuhayli. Beliau menyatakan bahawa kad
ini tidak sunyi samada menggunakan operasi hiwalah. Hiwalah institusi kewangan
hari ini semuanya dengan upah.
3.
Operasi kad kredit berdasarkan kepada konsep Pinjaman (al-Qard)
4.
Operasi kad kredit berdasarkan kepada operasi kafalah. Pendapat ini dipegang
oleh Nazih Hammad, Muhammad ‘Ali al-Qura bin ‘Ayd, Muhammad `Abd al-Halim
`Umar, `Abd Halim al-Sa‘di dan lain-lain.
Namun
yang menjadi persoalan di sini adalah ulama’ berbeza pendapat berkaitan akad
muamalah yang digunapakai dalam sesuatu penggunaan kad kredit. Adakah konsep
Hiwalah adalah konsep yang bertepatan dengan aplikasi kad kredit pada masa kini
ataupun sebaliknya?(Basri Ibrahim,2009)Secara umumnya, Hiwalah merupakan satu
akad yang merangkumi hutang dan dana. Al Hiwalah diharuskan syarak berdasarkan
al sunnah dan ijma' kecuali pengurusan hutang dengan hutang. Oleh itu, melalui
artikel ini pengkaji akan menghuraikan konsep hiwalah serta isu-isu yang
melibatkan al-hiwalah di dalam kad kredit secara terperinci.
PERBINCANGAN
KAJIAN
1. Pengertian
kad kredit
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2007),
perkataan kredit bermaksud kemudahan membayar terkemudian daripada penerimaan
barang atau penangguhan pembayaran bagi barang yang dibeli. Manakala kad kredit
pula didefinisikan sebagai kad yang menunjukkan keterangan seperti nama,
tandatangan dan nombor kod pemegangnya yang membolehkan pemegang kad itu
membuat pembelian sesuatu barangan, perkhidmatan dan sebagainya secara kredit.
Mengikut
seksyen 14 (1), Akta Kredit Pelanggan 1974 atau Consumer Credit Act 1974, kad
kredit didefinisikan sebagai kad, cek, baucer, kupon, setem, buku kecil atau
dokumen atau barang lain yang diberikan kepada seseorang individu iaitu
pemegang kad, dengan perkara-perkara di atas, pemegangnya mempunyai kuasa untuk
mendapatkan tunai, barangan atau perkhidmatan secara kredit. Manakala pihak
yang memberi kemudahan kredit akan memperolehi pembayaran daripada pihak ketiga
iaitu syarikat pengeluar kad yang sebelum itu telah membuat perjanjian dengan
pihak pengguna atau pemegang kad (Roswati Md Zain, Mohd Nizat Kadir,2017)
Kad
kredit adalah merupakan sebuah kad khas yang dikeluarkan oleh sesebuah
institusi atau syarikat kewangan yang membolehkan pembawanya mendapatkan
barang-barang, perkhidmatan atau wang tunai, daripada mana-mana premis
perniagaan yang berinteraksi dengannya. Pihak yang membawanya boleh mendapatkan
barangan tersebut dari pihak yang mengeluarkanya dengan syarat, pihak yang
membawa kad tersebut membayar harga barangan, perkhidmatan atau mata wang yang
diperolehinya (Basri Ibrahim ,2009).
Kesimpulannya,
dapatlah difahami bahawa kad kredit adalah sebagai kad yang membolehkan
pemegangnya memperolehi barangan, perkhidmatan dan wang tunai melalui kontrak
dan perjanjian yang dipersetujui antara pemegang kad dan syarikat pengeluar kad
berdasarkan syarat-syarat tertentu melalui pengeluar kad kredit utama seperti
MasterCard atau VISA, pemegang kad dibenarkan melakukan transaksi pembelian
barangan atau perkhidmatan secara kredit iaitu salah satu kaedah pembayaran
alternatif selain pembayaran secara tunai atau cek.
2. Pengertian
Hiwalah
Al Hiwalah dari segi
bahasa bermaksud pindah. Menurut istilah ulama Hanafi, mereka mentakrifkan
Hiwalah sebagai memindahkan tuntutan daripada tanggungan si berhutang kepada
tanggungan orang yang sedia mengambil tanggungan (Wahbal Zuhaili, 1999).
Penulis kitab al Inayah telah mentakrifkan al Hiwalah sebagai pemindahan hutang
daripada tanggungan si berhutang kepada penerima pindah hutang berdasarkan
kepercayaan. Manakala ulama selain mazhab Hanafi mentakrifkan al Hiwalah sebagai
satu aqad (kontrak) yang membawa kepada pemindahan tanggungan hutang kepada
tanggungan hutang yang lain.
Hal
Ini bermakna Hiwalah adalah merupakan
satu akad (ijab qabul) yang melibatkan pemindahan hutang dari tanggungan
seseorang yang berhutang kepada orang lain, di mana orang lain itu mempunyai
hutang pula kepada yang memindahkan (Idris Ahmad, 1995). Sebagai contoh Ali mempunyai sejumlah hutang
kepada Bakar. Sedangkan Bakar mempunyai sejumlah hutang pula kepada Umar dengan
kadar hutang yang sama oleh Ali kepada Bakar. Oleh kerana Bakar tidak mampu
untuk membayar hutangnya, maka Bakar berunding dengan Ali supaya hutangnya itu
diminta sahaja kepada Umar. Dalam hal ini, maka Umarlah yang akan berhubungan
secara langsung dengan Ali. Maka dengan itu Bakar dianggap terlepas dari
tanggungjawab hutang. Dalam hal ini, Ali dinamakan sebagai Muhtal (dipindahkan
haknya). Sedangkan Bakar dinamakan Muhil (memindahkan hak). Sementara Umar pula
dinamakan Muhal alaih (menanggung hak).
Kesimpulannya
, al-hiwalah merupakan kontrak pemindahan tuntutan hutang daripada seseorang
kepada tanggungan seseorang yang lain iaitu multazim (orang yang wajib
membayar), maka dengan berlakunya transaksi ini tertunailah hutang dari
tanggungan pertama.
3. Dalil
Pensyariatan
Al-hiwalah di sisi syarak
hukumnya adalah harus berdasarkan kepada dalil-dalil daripada hadith dan
al-ijma’.
Berdasarkan dalil
daripada al sunnah:
وفي
لفظ لأحمد " ومن أحيل علي ملئ
فليحتل"
Terjemahan : Sesiapa yang
menghiwalahkan ke atas seorang yang
kaya hendaklah diterima hiwalah itu.(
al-shawkaniy)
Majoriti ulamak
bersepakat bahawa arahan yang terdapat di dalam hadith tersebut memberi erti
dituntut menerima kontrak al-hiwalah. Hadith ini dipegang berdasarkan kepada
hukum sunat, manakala sebilangan kecil ulama mengungkapkan maksud arahan
kontrak al-hiwalah yang terdapat pada hadith. Pendapat ini dipelopori oleh
kebanyakan ulamak daripada mazhab Hanbali, Abu Thur, Ibn Jarir Dan Mazhab Daud
Al-Zahiri.
Berdasarkan dalil ijma’:
Jumhur ulama’ yang
terdiri daripada para ilmuwan bersependapat menyatakan bahawa hukum al-hiwalah
adalah harus dan ia adalah amalan kontrak yang merangkumi juga harus hukumnya
selagi mana ia digunakan untuk pemindahan hutang yang sifatnya bukannya barang
atau ain ( benda). ( Ibn Rushd al-hafid,1994)
Rukun
Hiwalah
Menurut
mazhab Hanafi, rukun hiwalah ada dua iaitu ijab yang diucapkan oleh Muhil dan
qabul yang diucapkan oleh Muhal dan Muhal alaih. Sedangkan menurut jumhur ulama
rukun hiwalah ada enam iaitu:
1.
al-Muhil (orang yang berhutang dan
berpiutang).
2.
Muhal (orang yang berpiutang/ dihutangkan dengannya).
3.
Muhal alaih (orang yang berhutang).
4.
Hutang muhil kepada muhal
5.
Hutang Muhal alaih kepada Muhil.
6.
Sighah (lafaz aqad).
Kesemua aspek yang wujud di dalam
peraturan rukun menurut pendapat Shafiiyyah ini melengkapkan teori dan
realitinya rukun-rukun ini perlu disempurnakan ketika mengaplikasikan kontrak
al-hiwalah. Bagaimanapun, para ulama’ Maikiyyah dan Hanabilah hanya
menentukan al-hiwalah kepada empat rukun sahaja iaitu al-muhil, muhil bih, al-muhal
alayh, sighah dan kemsemua rukun ini terdapat pada rukun yang diletakkan oleh
Mazhab Syafii. ( Ali fikr, 1938)
Sementara itu menurut Mazhab Hanafi rukun al-hiwalah
hanya terdiri daripada satu aspek utama iaitu sigah yang terdiri daripada ijab
( tawaran ) dan qabil ( penerimaan ). Ijab ( tawaran ) yang dilafazkan oleh
muhil ( penghutang ) an qabul ( penerimaan) daripada al muhal alayh ( al muhal
baru ) dan al- muhal ( pemiutang ). Perkataan ijab ( tawaran) adalah seperti
kata al-muhil ( penghutang ) iaitu أحلتك على فلان هكذا
bereti aku pindahkan
hutang kamu keapda sipulan, dan selepas itu jawapan qabul ( penerimaan)
daripada al-muhal alayh ( al muhal baru) dan al-muhal ( pemiutang),contohnya “
aku terima hiwalah kamu atau aku reda hiwalah kamu”(Al-Kasani,
Ala Al-Din Abi Bakr Bin Masud, 1997)
4. Syarat
Hiwalah
Mazhab Hanafi meletakkan
beberapa Syarat al hiwalah ini berkaitan dengan Muhil, Muhal, Muhal Alaih dan
Muhal Bih(hutang yang dipindahkan).
1. Syarat Muhil (Pemindah Hutang)
-
Berkemampuan untuk melakukan akad (kontrak). Hal ini hanya dapat dimiliki jika
ia berakal dan baligh. Hiwalah tidak sah dilakukan oleh orang gila dan
kanak-kanak kerana tidak mampu atau belum dapat dikategorikan sebagai orang
yang bertanggung dari sudut hukum.
-Kerelaan
Muhil. Ini disebabkan kerana hiwalah mengandungi pengertian pelupusan hak milik
sehingga tidak sah jika ia dipaksakan. Ibn Kamal berkata dalam al Idah bahawa
syarat kerelaan pemindah hutang diperlukan ketika berlaku tuntutan.
2. Syarat Muhal (Pemiutang Asal)
-
harus memiliki kemampuan untuk melaksanakan kontrak. Ini sama dengan syarat
yang harus dipenuhi oleh Muhil.
-
Kerelaan dari Muhal kerana tidak sah jika hal itu dipaksakan.
-
Penerimaan penawaran hendaklah berlaku dalam majlis aqad. Ini adalah syarat
beraqad.
3. Syarat Muhal Alaih
(Penerima Pindah Hutang)
-Sama
dengan syarat pertama bagi Muhil dan Muhal iaitu berakal dan baligh.
-
Kerelaan. Kalau ada unsur-unsur paksaan dala penerimaan pindah hutang, aqadnya
tidak sah Ulama Maliki tidak mensyaratkan kerelaan bagi penerima hiwalah.
-
Penerimaan hendaklah dibuat dalam majlis aqad.
4. Muhal Bih
(Hutang).
-
Hendaklah hutang yang berlaku pada pemiutang da pemindah hutang. Sekiranya ia
bukan hutang, kedudukan aqadnya menjadi perwakilan. Implikasinya, hiwalah yang
ada akan menjadi tidak sah, kerana ia tidak sabit dalam tanggungan.
-
Hutang tersebut hendaklah berbentuk hutang lazim. Hutang yang tidak lazim tidak
sah dipindahkan, seperti bayaran ganjaran yang mesti dibayar oleh hamba makatab
(hamba yang dibenarkan menebus diri dengan bayaran), kerana hutangnya tidak
boleh dianggap sebagai hutang lazim. Ringkasnya, setiap hutang yang tidak sah
untuk tujuan jaminan, ia tidak sah juga untuk dipindah-pindahkan.
5. Jenis-Jenis
Al-Hiwalah
Secara umum tanpa
dikaitkan dengan sifat al-muhil menurut ulamak Mazhab Hanfi al-Hiwalah dapat
dibahagikan kepada dua jenis iaitu (Al-Kasani, Ala Al-Din Abi Bakr Bin Masud,
1997):
1.حوالة مطلقة ( Hiwalah Mutlaqah)
Hiwalah Mutlaqah ialah seseorang memindahkan hutangnya
kepada orang lain tanpa mengaitkannya dengan hutang yang ada pada orang itu
(al-muhal alayh) dan al muhal alayh menerimanya. Sementara itu shafii, hanbali
dan maliki menganggap hiwalah mutlaqah sebagai kafalah kerana al-muhal alayh
tidak berhutang dengan al-muhil.
2.حوالة مقيدة (
Hiwalah Muqayyadah)
Hiwalah Muqayyadah ialah
seseorang memindahkan hutangnya kepada orang lain dan mengaitkan dengan
hutangnya yang ada pada orang itu. Ulama bersependapat dengan mengharuskan
hiwalah Muqayyadah.
Kesimpulannya, melalui pengertian kad kredit dan hiwalah
, dalil pensyariatan ,syarat hiwalah, rukun hiwalah dan jenis hiwalah yang
telah di senaraikan oleh pengkaji berdasarkan rujukan ulama-ulama’ mazhab jelas
menunjukkan hiwalah merupakan satu akad kontrak yang harus digunakan dalam
bidang muamalat, oleh itu, apabila digandingkan dengan kad kredit, isu yang
perlu dilihat ialah berkaitan dengan akad hiwalah dan kad kredit. Oleh itu, pengkaji
akan menghuraikannya di subtopic seterusnya.
6. Perkaitan antara akad
Hiwalah dengan kad kredit
Perbahasan awal dalam
menilai kesesuaian amalan kad kredit konvensional dari sudut syarak dilihat
dari aspek pembentukan kontrak iaitu perbincangan tentang persoalan dari aspek
manakah kontrak pembentukan kad kredit itu bertepatan dengan jenis kontrak dan
syarat kontrak dalam syariah. Jika kontrak dalam pembentukan kad kredit
bertepatan dengan kontrak dalam syariah maka kebolehterimaan kontrak dalam
pembentukan kad kredit tidak diragukan. Sebaliknya, jika kontrak dalam
pembentukan kad kredit tidak bertepatan dengan mana-mana jenis kontrak dalam
syariah maka kebolehterimaannya boleh diragukan.( Zaharudin Rahman ,2008)
Kontrak
dalam pembentukan kad kredit sebenarnya melibatkan persetujuan diantara banyak
pihak iaitu di antara pihak syarikat pemilik had kad kredit dengan wakilnya
(biasanya pihak bank) sebagai pihak pertama, kontrak di antara pihak pertama
(syarikat pemilik had kad kredit atau wakilnya) dengan pihak kedua (individu
pemegang kad) serta kontrak di antara pihak pertama dengan pihak ketiga (syarikat
perdagangan atau pekedai).
Di
dalam perbahasan penggunaan kad kredit konvensional, kontrak yang lazimnya
dibahaskan ialah kontrak di antara pihak pertama dengan pihak kedua. Kontrak
ini melibatkan kebolehterimaan penggunaan kad kredit oleh individu sebagai
pemegang dan pengguna kad kredit. Kontrak di antara pihak pertama dengan pihak
kedua berkemungkinan boleh dikategorikan dalam beberapa jenis kontrak yang
terdapat dalam syariah antaranya seperti kontrak jaminan (kafalah), kontrak
pindah hutang, kontrak wakil dan kontrak hutang. Walau bagaimanapun, ketepatan
kontrak tersebut sebagai kontrak pembentukan kad kredit untuk diiktiraf oleh
syarak telah dipertikaikan banyak pihak (Shazana Muhammed. 2013).
Operasi kad kredit
menimbulkan perselisihan di kalangan ulama masa kini. Qal’ahji telah
mengemukakan empat pandangan ulama tentang kedudukan operasi kad kredit dalam
muamalat islam iaitu(Basri Ibrahim,2009):
1.
Operasi kad kredit berasaskan kepada konsep pemindahan hutang (al-hiwalah).
Pendapat ini dipegang oleh al-Zuhayli, ‘Abd Allah bin Mani, Rafiq al-Misri dan
juga institusi syariat milik beberapa buah negara Islam.
2.
Operasi kad kredit berasaskan kepada konsep wakalah. Pandangan ini juga
dikemukakan oleh ulama masa kini iaitu al-Zuhayli. Beliau menyatakan bahawa kad
ini tidak sunyi samada menggunakan operasi hiwalah mahupun wakalah. Hal ini
demikian kerana Hiwalah institusi kewangan hari ini semuanya dengan upah.
3.
Operasi kad kredit berdasarkan kepada konsep Pinjaman (al-Qard)
4.
Operasi kad kredit berdasarkan kepada operasi kafalah. Pendapat ini dipegang
oleh Nazih Hammad, Muhammad ‘Ali al-Qura bin ‘Ayd, Muhammad `Abd al-Halim
`Umar, `Abd Halim al-Sa‘di dan lain-lain. Dalam kertas kerja ini, penulis hanya
akan memberi keterangan berkaitan operasi penggunaan kad kredit berasaskan
konsep Hiwalah sahaja.
Aqad
Hiwalah didefinisikan oleh fuqaha’ Hanafi sebagai aqad memindahkan tuntutan
hutang dari tanggungan si berhutang kepada tanggungjawab orang lain yang
sanggup beriltizam dengannya. Ulama’ selain Hanafi pula mendefinisikan aqad
hiwalah sebagai satu aqad yang memindahkan sesuatu hutang dari tanggungan
seseorang kepada seseorang yang lain. Selepas aqad dilakukan, ‘muhil’ iaitu
pemegang kad terlepas dari tanggungan membayar hutang kepada ‘muhal’ iaitu
peniaga. Di dalam aqad hiwalah, disyaratkan ‘muhal ‘alaih’ iaitu pihak yang beriltizam
untuk membayarkan hutang telah berhutang kepada pihak yang dijamin untuk
dibayarkan hutangnya. Jika tidak, maka aqad ini menjadi aqad jaminan(dhoman).
Berdasarkan kepada definisi di atas maka terdapat sesetengah golongan mengelaskan
aqad kad kredit sebagai aqad hiwalah (Shazana, 2013).
Golongan
ini juga berpendapat bahawa dalam aqad kad kredit pemegang kad dikira sebagai
telah memindahkan hutang mereka kepada pihak pengeluar kad. Oleh itu,dalam aqad
ini pemegang kad dianggap sebagai si berhutang, peniaga sebagai si pemberi
hutang dan pengeluar kad (bank) sebagai penerima pindah hutang. Ini bermakna
pemegang kad sebagai si berhutang (walaupun belum lagi berhutang tetapi akan
berhutang) dianggap telah memindahkan hutangnya terlebih dahulu kepada
pengeluar kad. Oleh yang demikian, aqad kad kredit boleh dikategorikan sebagai
bertepatan dengan aqad hiwalah.
Walau
bagaimanapun, pandangan ini mempunyai beberapa kekurangan yang menyebabkan ia
dipersoalkan. Jika diteliti aqad kad kredit terdapat beberapa perkara yang
berbeza atau tidak sepenuhnya memenuhi syarat dalam aqad hiwalah. Perbezaan
tersebut menyebabkan pengkategorian aqad kad kredit sebagai aqad hiwalah
menjadi kurang tepat. Perbezaan tersebut di antaranya ialah:
1. Aqad kad tidak
menepati aqad hiwalah jika bank tidak berhutang dengan pemegang kad. Oleh
kerana bank tidak mungkin berhutang dengan pemegang kad, maka syarat ini
menghendaki supaya pemegang kad mempunyai simpanan di dalam bank. Jika pemegang
kad tidak mempunyai simpanan di dalam bank maka aqad tersebut bukanlah aqad
hiwalah sebaliknya aqad kafalah.
2. Potongan harga yang
dilakukan oleh penerbit kad atas bayaran hutang pemegang kad kepada peniaga,
akan bertukar menjadi riba kerana dalam aqad hiwalah tidak boleh dikenakan
bayaran atau tambahan ke atas apa yang dibayarnya sekalipun ia dianggap sebagai
upah. Ini berbeza dengan wakalah yang dibolehkan mengambil bayaran upah.
3. Dalam aqad kad kredit
walaupun pemegang kad terlepas dari membayar hutangnya kepada peniaga tetapi ia
tidak terlepas dari membayar hutangnya kepada bank sebagai pengeluar kad
(muhal). Ini bersalahan dengan aqad hiwalah yang melepaskan muhil (pemegang
kad) daripada membayar hutangnya kepada muhal dan muhal ‘alaih iaitu peniaga.
Ini
bermakna bahawa dalam proses pembentukan kad kredit ketiga-tiga pihak terlibat
dalam perjanjian iaitu perjanjian persetujuan yang berasingan di antara mereka.
Perjanjian di antara ketiga-tiga pihak terlibat yang dilakukan secara berasingan
ini masing-masing mempunyai syarat tersendiri.
Kesimpulannya, teori al-hiwalah
yang bermaksud suatu akad yang terkandung didalamnya pemindahan hutang daripada
tanggungan seseorang kepada tanggungan seseorang yang lain iaitu multazim (
orang yang wajib membayar). Apabila transaksi ini dilaksanakan dengan sempurna
akad, rukun, syarat tanpa berlaku percanggahan dengan hukum syarak maka sempurnalah
traksaksi al-hiwalah ini.
KESIMPULAN
Matlamat
utama pengkajian ini adalah untuk meneliti dan menilai muamalat yang berkaitan
dengan akad al-hiwalah. Sebenarnya umat islam diberikan kemudahan dan idea
untuk berfikir serta diamalkan selagi mana pelaksanaan suatu perkara itu tidak
bertentangan dengan Prinsip syarak. Di sini juga dapat dirumuskan bahawa
transaksi al-hiwalah pada asasnya berlaku dalam urusan hutang. Penghutang (
muhil) memindahkan tanggungjawab membayar hutangnya kepada penghutang baru (
muhal alayh) untuk dibayar kepada pemiutang ( muhal). Konsep ini dapat
dilaksanakan alam kehidupan masyarakat yang memahami dan mengetahui hukum
al-hiwalah, akan tetapi apabila diaplikasikan di institusi perbankan tentu
sekali terdapat sedikit perbezaan jika dibandingkan dengan amalan dalam suasana
kehidupan masyaraka. Sebagai contoh seperti hiwalah dalam kad kredit mempunyai
khilaf dalam kalangan ulama alam aplikasinya di perbankan kerana perbankan
mempunyai prosedurm protoko dan undang-undang perbankannya yang tersendiri.
Oleh itu dapat disimpulkan bahawa definisi al-hiwalah ‘iaitu perpindahan hutang
dari tanggungan muhil kepada tanggungan muhal alayh” ternyata terdapat
perbezaan apabila dilaksanakan di bank.
RUJUKAN
Basri Ibrahim. 2009. Analisis
Isu-Isu Muamalah Semasa dalam Buku Al-Muamalat Al-Maliyyah Al-Mu’asirah.
Jurnal Syariah Universiti Malaya Jilid 17 Bilangan 2. Ms 373-408
Shazana muhamed saad.
2013. Kad Kredit Mengikut Perspektif Islam.IPG Kampus Pendidikan Islam
Wahbah al Zuhaili, 1999. Fiqh
Islami wa Adillatuhu. Jilid 5. Dewan Bahasa dan Pustaka
H. Idris Ahmad S.H, 1995.
Fiqh Syafii Jld 3. Kuala Lumpur: Pustaka Antara Sdn Bhd
Wan Nor Aisyah binti Wan
Yussof, Abdul Ghafar bin Ismail, Shofian Ahmad, 2017. Dasar Pinjaman Berkumpulan Di Institusi Mikrokredit: Cadangan
Penggunaan Kontrak Hiwalah. Jurnal Muamalat Bilangan 10. Ms 39-62
Ismail Bin Ibrahim, 2002 yang bertajuk Al-Hiwalah Dan Pelaksanaannya Di Bank Islam Malaysia
Berhad (BIMB),Bangi : Universiti Kebangsaan Malaysia
Roswati
Binti Md Zain, Mohd Nizat Bin Abdul Kadir ,2017. Kesan Penggunaan Kad Kredit Terhadap
Pengurusan Kewangan Dalam Kalangan Kakitangan Kolej Komuniti Jeli
Ibn Rushd Al-Hafid,Abu
Walid Muhammad Ibn Ahmad Ibn Ahmad Ibn Rushd, Sharh Bidayah Al-Mujtahid Wanihayah Al-Muqtasid, Dar Al-Salam,
Misr, Jil. 4 Hlm 1963
Ali Fikr, 1938, Al-Muamalat Al-Madiyyah Wa Al-Adabiyyah,
Maktabah Mustafa Al-Babi Al-Halabi Wa Auladuh, Misr 1938, Jil.2 Hlm 74
Al-Kasani,
Ala Al-Din Abi Bakr Bin Masud, 1997,Badai Al-Sana’i Fi Tartib Al-Sharai, Dar Al-Kutub Al-Ilmiyyah,
Beirut Jil.7, Hlm 415
betmatik
ReplyDeletekralbet
betpark
tipobet
slot siteleri
kibris bahis siteleri
poker siteleri
bonus veren siteler
mobil ödeme bahis
İUV
bahis siteleri
ReplyDeletehttps://bahissiteleri.io
youwin
bets10
1xbet
KVAWL
salt likit
ReplyDeletesalt likit
heets
canlı sex hattı
https://girisadresi.info/
UB2
https://saglamproxy.com
ReplyDeletemetin2 proxy
proxy satın al
knight online proxy
mobil proxy satın al
BQON
شركة تنظيف افران بعنيزة VdacRK6HDz
ReplyDeleteشركة تنظيف سجاد وموكيت بالاحساء pZ1hKDBFiU
ReplyDelete