JU’ALAH


JU’ALAH

  Ø  Ju'alah adalah kontrak di mana satu pihak (Jiha'il) berjanji untuk memberi ganjaran tertentu (Jua'l) kepada sesiapa sahaja yang mungkin dapat menyedari tawaran yang diperlukan atau tidak pasti, contohnya, mencari kereta dicuri. Ju'alah adalah dibenarkan di dalam Al-Quran dan Sunnah.

  Ø Terdapat rujukan dalam Surah Yusuf untuk kisah tentang kumbang yang hilang dari Raja bahawa orang yang akan mencari kumbang Raja akan diberi ganjaran gandum beban unta.

Ø  Mengenai Sunnah, Nabi (sawas) telah meluluskan perjanjian oleh beberapa sahabat yang menetapkan bahawa jika ketua suku itu sembuh, mereka akan diberi pampasan untuk itu.

Ø  Walaupun beberapa ahli undang-undang mengehadkan Ju'alah kepada ganjaran untuk memulangkan hamba yang melarikan diri, majoriti mereka menganggap ia dibenarkan untuk beberapa aktiviti.

PIHAK KEPADA JU'ALAH

1.   Kedua-dua pihak Ju'alah adalah pembuat tawaran dan pekerja; bekas menawarkan pampasan yang ditentukan kepada sesiapa sahaja (pekerja) yang telah menyedari keputusan yang ditentukan dalam suatu diketahui atau pampasan kepada sesiapa (pekerja) yang telah menyedari keputusan yang ditentukan dalam tempoh yang diketahui atau tidak diketahui.

2.    Pekerja yang berkenaan mana-mana orang tertentu (s) atau orang awam. Dalam tempoh yang tidak diketahui ini. pekerja yang berkenaan mana-mana orang tertentu (s) atau orang awam. Dalam hal ini juga, ia adalah berbeza daripada Ijarah. Merealisasikan keputusan akhir adalah perlu dalam Ju'alah bagi pembayaran pampasan kepada pekerja (s).

1.   Ju'alah tidak terjejas oleh ketidaktentuan berkenaan dengan hal perkara atau kerja yang akan dilakukan. Inilah sebabnya mengapa ia sesuai untuk aktiviti yang mana Ijarah tidak.


2.  Ia bukanlah syarat Ju'alah bahawa pekerja itu perlu dinyatakan dan ia mencukupi bahawa tawaran dikeluarkan kepada orang awam, sebagai tindak balas kepada mana-mana orang boleh menjalankan kerja itu sendiri atau dengan bantuan orang lain. Walau bagaimanapun, jika mana-mana pekerja ditentukan, maka dia sendiri perlu menjalankan kerja atau dia boleh melibatkan orang lain dengan persetujuan tegas pembuat tawaran

3.    Ju'alah per se bukan kontrak yang mengikat. Pihak-pihak dalam kontrak Ju'alah berhak untuk menamatkan kontrak secara sepihak.

4.   Walau bagaimanapun, apabila pekerja itu mula bekerja, ia menjadi terikat dan jika pembuat tawaran itu membatalkan di antara, dia perlu untuk memberi gaji yang munasabah kepada pekerja.

5.     Jika pekerja itu sendiri membatalkan kontrak selepas memulakan kerja, dia tidak ada tuntutan terhadap pembuat tawaran itu, melainkan jika mereka telah bersetuju sebaliknya.

PERKARA PERKARA PENTING  JU'ALAH

ü  perkara penting Ju'alah adalah kerja yang dikehendaki dilakukan dan pampasan yang dipersetujui untuk kerja yang dilakukan. Oleh kerana Ju'alah adalah kontrak pertukaran, perlu menunjukkan tugas dan ganjaran. Tugas itu tidak seharusnya menjadi tanggungjawab perundangan atau pekerjaan kepada pekerja dan mesti melibatkan beberapa usaha.

GANJARAN
ü  Ganjaran itu harus diketahui dan berharga, iaitu pertimbangan yang dibenarkan, dan disampaikan apabila diperlukan, untuk mengelakkan sebarang ketidakpastian apabila hasilnya direalisasikan.

ü  Ganjaran ini juga boleh menjadi sebahagian daripada hasil yang disedari.

ü  Sekiranya kerja yang akan direalisasikan ditentukan, kontrak Ju'alah adalah sah, walaupun terdapat ketidakpastian tentang jumlah kerja yang akan dimasukkan oleh pekerja dan kemungkinan merealisasikan hasilnya.

ü  Ju'alah juga boleh digunakan untuk pemungutan hutang tetapi gagal bayar, di mana hak untuk pampasan adalah bergantung kepada pemungutan hutang / hutang yang dipersetujui. Pampasan dalam kes ini juga boleh dikaitkan dengan jumlah hutang yang diperoleh secara berkadar.

ü  Untuk inovasi, penemuan saintifik dan reka bentuk seperti tanda niaga, hak untuk pampasan bergantung kepada realisasi penemuan atau pencapaian kerja yang ditetapkan.


PELAKSANAAN KONTRAK JU'ALAH

1.   Ju'alah boleh disimpulkan oleh tawaran terbuka atau tidak rasmi kepada orang ramai. Dalam kes ini, mana-mana orang yang mendengar atau menerima tawaran itu dan berminat untuk melakukan kerja boleh berbuat demikian, sama ada dirinya sendiri atau melalui bantuan orang lain.

2.  Walau bagaimanapun, jika kontrak Ju'alah diselesaikan dengan pekerja tertentu, pekerja tersebut wajib menjalankan kerja itu sendiri.

3.  Kesimpulan kontrak Ju'alah tidak memerlukan penerimaan kaunter oleh pihak lain (seperti yang diperlukan dalam Ijarah), karena persyaratan penerimaan balas di Ju'alah tidak akan dapat dicapai kecuali apabila diselesaikan dengan pekerja tertentu yang diwajibkan untuk melaksanakan kerja itu sendiri.


Sebaliknya terhadap Ijarah / Ujrah, tuntutan ganjaran tidak dapat dikuatkuasakan sehingga selesai kerja yang diperlukan. Walau bagaimanapun, pekerja berhak mendapat ganjaran sebelum penyiapan kerja dalam situasi berikut:

1.   Apabila didapati bahawa pekerja telah bekerja untuk merealisasikan hasil berkenaan dengan harta yang bukan milik pembuat tawaran dan keputusan hukum yang berlaku telah dikeluarkan.

2. Apabila kemalangan yang tidak disebabkan oleh kecuaian atau salah laku pekerja menyebabkan terjejas nilai nilai subjek kontrak; di sini, pekerja berhak mendapat ganjaran penuh.

PARALLEL JU‘ALAH CONTRACTS

1.  Sebuah bank, selepas mengambil kerja, dapat dilakukan oleh orang lain berdasarkan satu Jajaran Paralel.

2.     Kedua-dua kontrak itu akan bebas dari satu sama lain. Bank boleh memainkan peranan pekerja dengan menandatangani kontrak Ju'alah. Ia boleh menjalankan kerja itu sendiri atau melalui kontrak selari lain dengan pihak ketiga, dengan syarat kontrak Ju'alah yang pertama tidak memerlukannya untuk melakukan kerja itu sendiri.

3.     Ia juga mungkin bagi bank untuk memainkan peranan pembuat tawaran untuk prestasi, tidak kira sama ada ia memerlukan kerja untuk faedahnya sendiri atau untuk memenuhi kewajipannya dalam kontrak Paralel Ju'alah, dengan mengambilkira bahawa kedua-dua kontrak tetap bebas.

PROSES PRAKTIKAL DALAM JU'ALAH OLEH BANK-BANK ISLAM

Ju'alah boleh digunakan oleh bank-bank Islam untuk beberapa perkhidmatan, secara langsung atau melalui kontrak Parallel Ju'alah dengan proses berikut:

1.  Pelanggan berunding dengan bank untuk melaksanakan kerja yang tidak menentu dalam masa yang ditetapkan untuk ganjaran yang dipersetujui.

2.  Bank bersetuju untuk melaksanakan kerja setelah melakukan analisa biaya dan manfaat, dan kontrak Ju'alah dimasukkan antara bank dan pelanggan.

3.    Bank itu mendapati seorang pekerja dengan kepakaran untuk melaksanakan kerja-kerja yang tidak menentu itu bagi pihaknya dan kontrak Parallel Ju'alah dibuat dengannya.

4.  Kerja itu disiapkan oleh pekerja dan gaji yang disepakati atau ganjaran dibayar kepadanya oleh bank.

5.     Bank mengumpulkan ganjarannya daripada pelanggan yang mana kontrak awal Ju'alah telah dimeterai.

BEBERAPA PRODUK KEWANGAN ISLAM BERDASARKAN JU'ALAH

1.      Pengumpulan Hutang

a.    Kontrak ju'alah boleh digunakan untuk mengutip hutang sewajarnya di mana hak untuk ganjaran adalah berkaitan dengan kesemua atau sebahagian hutang. Sebagai contoh, kontrak Ju'alah untuk pemulihan hutang dimasukkan antara "A Bank" dan "B Ltd".

b.    Kontrak ini memberi ganjaran sebagai peratusan jumlah yang dikumpulkan berdasarkan Ju'alah. Ganjaran ini juga boleh dibayar terlebih dahulu sepenuhnya atau sebahagian, sebelum selesai kerja.

c.  Walau bagaimanapun, dalam hal sedemikian, pekerja itu tidak akan berhak untuk memberi ganjaran sehingga hasil yang diperlukan telah direalisasikan dan pembayaran akan dibuat "di akun" kepadanya.

2- Memperoleh Kemudahan Pembiayaan Yang Dibenarkan

Kontrak ju'alah boleh digunakan untuk mendapatkan pembiayaan yang dibenarkan, di mana seorang pekerja dikehendaki melakukan beberapa bentuk perkhidmatan, seperti menyediakan kemungkinan, yang akan membuat bank bersetuju untuk menyediakan kemudahan kepada pembuat tawaran tersebut.

3- Brokerage

Kontrak ju'alah juga boleh digunakan dalam aktiviti broker, di mana kelayakan untuk hadiah disertakan dengan menandatangani kontrak yang diasaskan oleh broker.


Comments

Popular posts from this blog

MUDARABAH

PERANAN MAHKAMAH SYARIAH DALAM PENTADBIRAN HARTA PUSAKA ORANG ISLAM: PERMASALAHAN DAN PENAMBAHBAIKAN

ISU PERLAKSANAAN HIWALAH DALAM KAD KREDIT

CONTOH KERJA KURSUS BAHASA ARAB PENGGAL 3 2015

PERBANDINGAN PRINSIP ASAS UNDANG-UNDANG TANAH ISLAM ANTARA KITAB AL-AHKAM SULTANIYYAH DAN MAJALLAH AL AHKAM AL ADLIYYAH

CONTOH KERJA KURSUS USULUDDIN PENGGAL 3 STPM 2015

DULU DAN KINI JAUH BEZANYA

|| JANJI, AMANAH DAN TANGGUNGJAWAB |

Masa Lalu dan Mata Pena